Comertul electronic global reprezinta mai mult decat simplu comert – reprezinta comert online transfrontalier, afaceri fara frontiere, comert cu amanuntul online national si international. Si totusi, mai important decat ce este, este ceea ce nu este.

Comertul electronic nu este un lux. Nu este o strategie. Acesta a devenit insa o necesitate.

Din pacate insa, exista si numaroase intrebari, la care nu toti antreprenorii gasesc raspunsul: Unde sa investim? Ce tara ofera cea mai buna potrivire pe piata produsului meu? Cum atrag clientii locali si internationali? Si multe altele printre care: modalitati de plata, produs, transport si modalitate de livrare.

Ce este comertul electronic global

Este vanzarea de produse sau servicii peste granitele geopolitice din tara a unei companii. De obicei, produsele sunt vandute international folosind metode de marketing si promovare online.

Datele cumulate anticipate estimeaza o crestere de 27.6% a vanzarilor de comert electronic la nivel mondial din ultima perioada.

Avantajele comertului electronic sunt:

  • Extinderea mai facila pe pietele nationale si internationale;
  • Cicluri de vanzare B2B mai scurte;
  • Construirea prezentei online mai rapide;
  • Bariere mai mici pentru atingerea publicului tinta;

Anul acesta, se asteapta ca piata globala de comert electronic sa ajunga la 4.89 miliarde de dolari in 2021. Aceasta cifra va creste in urmatorii ani, aratand ca, comertul electronic fara frontiere devine o optiune profitabila pentru comerciantii cu amanuntul.

In urma cu doi ani, doar 13,6% din vanzari erau realizate din achizitii online. Astazi, se preconizeaza ca acest numar va ajunge la 19,5% in 2021, o crestere cu 45,8% a cotei de piata a comertului electronic in doi ani. Cresterea este de asteptat sa continue, ajungand la 21,8% pana in 2024, ceea ce se traduce printr-o crestere de 8,2 puncte procentuale in doar cinci ani.

In Romania, potrivit raportului Eurostat publicat in ianuarie 2021, 85% dintre romani au utilizat internetul cel putin 1 data in ultimele 12 luni, iar 45% din utilizatorii de internet au facut cel putin o cumparatura online in ultimele 12 luni.

Cresterea globala a comertului electronic

Cresterea comertului electronic va continua si va prelua tot mai mult din piata comertului cu amanuntul. Potrivit eMarketer, vanzarile cu amanuntul online vor ajunge la 6,39 miliarde de dolari, comertul electronic preluand 21,8% din totalul vanzarilor cu amanuntul.

China continua sa conduca piata globala de comert electronic, cu vanzari online totale putin sub marca de 2,8 trilioane de dolari. De asemenea, are cei mai multi cumparatori digitali din lume, cu 792,5 milioane, reprezentand 33,3% din totalul global. China urmeaza sa devina prima tara din istorie care tranzactioneaza mai mult de jumatate din vanzarile sale cu amanuntul online, 52,1% din vanzarile cu amanuntul realizandu-se prin comertul electronic.

Alte doua tari completeaza primele cinci piete de comert electronic: Japonia este prognozata la 144,08 miliarde de dolari in 2021, iar Coreea de Sud va aduce 120,56 miliarde de dolari.

Tendinte globale  de urmarit la comertul electronic

Cumparaturi de pe mobil

Pandemia COVID-19 a avut un impact semnificativ asupra tendintelor de comert electronic din intreaga lume. Cu magazinele stradale care se inchid peste noapte, cumparatorii s-au indreptat spre internet pentru a-si cumpara lucrurile. Expertii spun ca pandemia a accelerat trecerea la cumparaturi online cu pana la cinci ani.

M-commerce sau comertul mobil implica cumparaturi online printr-un dispozitiv mobil, cum ar fi un smartphone sau o tableta. Comertul M va continua sa se declanseze in urmatorii cativa ani. Progresele tehnologice faciliteaza cumparaturile de pe telefoane.

De fapt, trei din patru consumatori spun ca fac cumparaturi de pe smartphone-uri pentru ca economisesc timp, este mai rapid si mai simplu.

Cum creezi un magazin online

In primul rand, trebuie determinat publicul tinta. Odata ce ai identificat regiunea publicului tinta, trebuie sa:

  • Definesti segmentul de piata;
  • Definesti limitele geografice;
  • Definesti competitia locala;
  • Definesti dimensiunea monetara a pietei;
  • Estimezi cota de piata rezonabila;
  • Determini consumul mediu anual;
  • Estimezi pretul mediu de vanzare al produselor in raport cu pretul pietei;
  • Analiza internationala este cheia;

Cu raportul de locatii Google Analytics (Public> Geo> Locatie), configurati segmente pentru a examina traficul international in functie de continent, tara, regiune sau oras. Luati o nota speciala a zonelor in care traficul si ratele de conversie sunt cele mai ridicate – acestea pot reprezenta locurile in care, fara sa stiti, ati devenit global.

De asemenea, acordati atentie zonelor in care traficul poate fi ridicat, dar conversiile sunt reduse – acestea sunt indicii probabile cu privire la locul in care exista cerere pentru produsele dvs., dar ceva la fata locului (de exemplu, limba, moneda, optiunile de plata etc.) este o bariera cumparare. Acelasi lucru este valabil si pentru regiunile traficului din Romania, daca publicul tinta este doar din Romania.

Bineinteles, constructia magazinului online in parametri buni de functionare este esentiala. Pe langa design responsive, acesta trebuie sa fie aerisit, sa aiba elementele SEO specifice, titluri, descrieri, cuvinte cheie relevante etc.

Metode de plata disponibile

Metodele de plata online cantaresc foarte mult asupra deciziilor de cumparare. Pandemia de coronavirus a accelerat adoptarea de catre consumatori a optiunilor de plata in timp real cu 41%. Platile mobile globale reprezinta 46% din aceasta cifra, echivaland cu un total de 102,7 miliarde de dolari anul trecut.

In sfarsit, comertul electronic nu mai este o optiune pentru afaceri, ci este o absoluta necesitate. Viitorul companiei poate depinde chiar de acest factor sau chiar supravietuirea acesteia, mai ales in perioada pandemiei, care nu se stie cand va lua sfarsit.