Cat costa un site? este o intrebare pe care o auzim tot mai des, mai ales de cand majoritatea afacerilor offline au fost nevoite sa isi mute activitatea in online pe fondul pandemiei globale.

Aceasta intrebare nu are un raspuns concret sau un pret fix. De ce? Pentru ca sunt foarte multe variabile de luat in calcul. Totusi, putem avea niste costuri orientative, in functie de specificatii si cerinte personalizate.

Pentru fiecare afacere, un website deserveste ca un instrument puternic de marketing indispensabil pentru unii, iar pentru altii ca o componenta integranta a operatiunilor pentru comertul electronic.

Atunci cand incepi o afacere in mediul online, crearea unui site este printre primele lucruri pe care le are in vedere proprietarul companiei. Si incepi, evident, cu o evaluare sumara a costurilor.

Cat costa un site?

Vom incepe cu o defalcare a serviciilor de care ai nevoie pentru constructia si functionalitatea unui site web, care abordeaza atat constructia site-urilor mici cat si a celor de mari dimensiuni, concentrandu-ne pe fiecare element necesar, unde vom prezenta un cost mediu de executie.

Pentru constructia unui site exista costuri initiale si costuri continue de mentenanta asociate mentinerii prezentei online. Iata care sunt cele elementare:

Numele de domeniu – ca sa ai un website, trebuie sa inregistrezi un domeniu web, care va reprezenta brandul tau online, folosit atat pentru site cat si pentru adresele de email. Acesta va fi tastat atunci cand cineva doreste sa te caute online. Unele companii de gazduire ofera posibilitatea de inregistrare gratuita a domeniului in primul an, daca alegi plata in avans a serviciului de gazduire. In general, un domeniu web costa intre 5 si 15 euro/an, in functie de extensie, promotie. De exemplu, la datahost un domeniu .ro costa 7.49 euro+tva/an si impreuna cu un serviciu de gazduire cu plata in avans este gratuit in primul an. 

Gazduirea web – in functie de complexitatea website-ului, trebuie sa alegi un pachet de gazduire web, serviciu denumit si „web hosting„. Daca site-ul este unul simplu, de prezentare, atunci vei alege un pachet mic. Daca site-ul este complex, cum este cazul unui magazin online, va necesita mai multe resurse. Daca vei utiliza o platforma specifica pentru constructia site-ului, cum este cazul WordPress, poti alege un serviciu de gazduire web personalizat pentru WordPress.

Un furnizor de gazduire web stocheaza continutul site-ului pe un server, asigurandu-i disponibilitatea online non stop. Exista mai multe planuri de gazduire, de la gazduire shared, servere VPS pana la servere dedicate.

In oricare din situatii, asigura-te ca serviciul este scalabil, astfel incat sa ai posibilitatea sa faci upgrade sau downgrade oricand, fara downtime. Un serviciu de gazduire variaza pentru site-uri simple de la 1 euro/luna pana la 20 euro/luna si poate sa urce spre un server virtual (numit server VPS) ce necesita licente addon suplimentare, cu costuri de 50-100 euro/luna, ajungand chiar la servere dedicate pentru platforme complexe ce au nevoie de hosting de cateva sute de euro/lunar. 

Criptare SSL – daca rulezi un site fara https, motoarele de cautare vor marca site-ul tau ca fiind nesigur si va afisa un mesaj in acest sens atunci cand il accesezi.

 

SSL inseamna Secure Sockets Layer, o tehnologie ce permite browserelor si serverelor sa utilizeze o conexiune criptata numita HTPPS. Pentru a utiliza HTTPS trebuie instalat un SSL la nivel de server si link-urile site-ului trebuie construite cu HTTPS. Practic, SSL-ul cripteaza conexiunea dintre browser si server.

Un certificat SSL costa intre 9 si 100+ euro/an, in functie de natura si tipul de validare. Pentru majoritatea site-urilor, un certificat SSL ce valideaza domeniul este suficient. In cazul magazinelor online, este util un EV SSL, ce afiseaza numele companiei in bara verde. In plus, procesatoarele online de plata obliga furnizorii la conexiune criptate https pentru siguranta clientilor.

Unii furnizori de gazduire web ofera certificarul SSL inclus la pachetele de gazduire sau posibilitatea de activare gratuita SSL.

Adresa de email – majoritatea serviciilor de gazduire ofera posibilitatea crearii adreselor de email in cadrul aceluiasi pachet. Este indispensabila o adresa de email profesionala cu domeniul propriu, de tipul contact@numedomeniu.ro.

Adresele de email profesionale imbunatatesc credibilitatea afacerii, in timp ce adresele de email gratuite de tipul @gmail sau @yahoo ar putea oferi potentialilor clienti indoieli cu privire la afacerea ta. De asemenea, serviciul de email profesional asigura confidentialitate, accesibilitate si portabilitate sporite, putand asigura o securitate mai mare decat un serviciu de email generic.

In acest caz, in functie de preferinte si buget, se poate alege crearea unei adrese de mail folosind serviciul de gazduire, cu acces prin interfata Webmail de la cPanel, sau se poate opta pentru un serviciu profesional de email cu interfata gmail si cu domeniul propriu. O adresa de email pe serverele Google costa 5.2 euro/adresa/luna.

Constructia site-ului si design – site-ul web este imaginea afacerii tale. Astfel, pe masura ce cresti gradul de cunoastere a marcii si a brandului prin diverse canale de marketing, social media, vei creste in notorietate. Din acest motiv, site-ul trebuie sa fie simplu de navigat si accesat, intuitiv, modern, responsive pe orice dispozitiv, fie ca este desktop, telefon sau tableta. Site-ul trebuie construit cu scopul de a incuraja vizitatorii sa exploreze continutul.

Majoritatea proprietarilor de interprinderi mici nu sunt experti in web design, nu au cunostinte de a instala o platforma de tipul WordPress sau nu au timpul necesar pentru a face asta. Asa ca aceasta sarcina cade in atributiile unui web designer profesionist. Sunt diverse agentii de creare site-uri, o simpla cautare pe motorul de cautare google va genera zeci de rezultate, urmand sa alegi colaboratorul care iti face cea mai pertinenta oferta. Din aceasta etapa costul este foarte subiectiv, site-urile pot incepe de la un minim de 300 de euro si pot ajunge pana la cateva mii sau chiar zeci de mii de euro, in functie de functionalitati.

In sfarsit, costurile unui website nu se opresc aici. Pe langa startup-ul initial, necesita o investitie constanta in SEO, administrare si mentenanta platforma, prelungire anuala/lunara de domeniu, hosting si SSL si desigur, investitie de marketing.

Ca buget de marketing trebuie sa iti stabilesti foarte bine canalele pe care vrei sa activezi. Te poti orienta spre Social Media cu reclame platite sau pe Google Ads. Google Ads este mult mai scump insa poate genera rezultate mai bune in timp. Si in acest pas, ai nevoie de consultanta specializata in domeniu, un specialist in marketing online care te poate ajuta cum sa iti promovezi cat mai bine si mai eficient serviciile pe care le ai.

Desigur, in cazul unui website simplu de prezentare a companiei, nu vei avea nevoie de servicii de promovare, ci doar de investia initiala in domeniu, gazduire web, ssl, constructia initiala si o potentiala mentenanta a platformei site-ului, pentru a elimina vulnerabilitati, infectari si update-uri la cele mai recente versiuni.

In concluzie, atunci cand iti mai pui intrebarea „Cat costa un site web?” Mai degraba pune pe foaie nevoile initiale de care ai nevoie, ca mai apoi sa poti afla un cost orientativ care sa iti satisfaca asteptarile.

Analizeaza piata, cauta cei mai stabili si de incredere furnizori pentru afacerea ta, care iti asigura si garanteaza profesionalism, uptime minim 99.9% si serviciu de asistenta ori de cate ori ai nevoie!