Multi oameni spun ca ultimul an a fost pentru ei unul total neprevazut si ca au fost nevoiti sa se adapteze noilor restrictii cauzate de pandemia de coronavirus. Pentru a supravietui si pentru a face fata noilor cerinte, acele afaceri carora le-a permis activitatea, s-au mutat cu lucrul la distanta, remote work. Acest lucru s-a intamplat si in sectorul IT.

Aceasta adaptate a avut un impact major asupra vietii personale si sociale, asupra vietii cu care eram obisnuiti. Pentru a preveni raspandirea Covid 19, guvernele din multe tari au cerut la nivel legislativ ca oamenii sa ramana acasa si sa nu iasa afara decat daca este absolut necesar.

Companiile au reactionat in mod adecvat la aceste masuri, deoarece este in joc viata si sanatatea angajatilor. Dar timpul trece si unele companii sufera pierderi uriase ce pot duce pana la faliment.

Munca de acasa este o solutie eficienta pentru a sustine in continuare activitatea companiilor si organizarea nu este foarte complicata pentru a crea un mediu de lucru de acasa. Ai nevoie doar de o mica infrastructura care sa iti asigure stricul necesar pentru buna desfasurare a activitatilor online.

Bineinteles, este nevoie de unul sau mai multe servere pe care se vor stoca datele in cloud, nimic nu se salveaza local pe dispozitivele angajatilor. In cazul in care unul din dispozitivele locale se defecteaza, datele sa fie accesibile din orice alta locatie.

Iata cateva sfaturi utile pentru a asigura un mediu optim pentru lucrul la distanta. Respectarea acestor reguli va duce la protejarea sistemelor nu doar in aceasta perioada de pandemie, ci si in perioadele obisnuite, atunci cand accesezi infrastructura companiei de acasa.

  1. Conectarea la reteaua de internet – angajatii trebuie sa fie conectati la o retea de internet. Asigura-te ca se conecteaza la retele Wi-Fi sigure si sa nu acceseze conturile companiei folosind retele Wi-fi publice.
  2. Toate fisierele companiei trebuie salvate si stocate pe un server sau un cont in cloud. Nimic nu se stocheaza pe dispozitivul personal.
  3. Laptopul angajatului trebuie sa poate fi accesat doar cu o parola puternica. Este una din regulile de baza nu doar pe perioada carantinei, ci in general.
  4. Fiecare angajat trebuie sa aiba user si parola individuala pentru accesul la datele sau serverele companiei.
  5. Fiecare angajat trebuie sa se deconecteze de la structura companiei atunci cand iese din tura de lucru, inclusiv in timpul lucrului de acasa.
  6. Intotdeauna cand nu folosesti calculatorul, fie si pentru o scurta perioada de timp, in pauza de masa, blocheaza accesul folosind combinatiile de taste Win + L sau Ctrl + Alt + Del sau Ctl-Cmd-Q (pentru dispozitive Mac).
  7. Angajamentul lucrului la distanta implica utilizarea unui VPN pentru conectarea la retelele companiei.
  8. Este recomandat ca angajatii sa nu foloseasca conexiunea VPN pentru activitati personale – precum postarea pe retelele sociale sau alte activitati. Aceasta trebuie utilizata exclusiv in interes profesional.
  9. Pentru tranzactiile financiare, se recomanda implementarea unei autentificari suplimentare angajatilor autorizati sa faca transferuri bancare.

Cea mai sigura metoda de protectie este instruirea personalului pentru evitarea oricaror atacuri cibernetice asupra datelor companiei.

Amintiti-va ca atacurile cibernetice asupra e-mailurilor corporative folosesc adesea phishing. Campaniile de phishing reprezinta o amenintare pentru toti angajatii corporativi, indiferent daca lucreaza de la birou sau de la distanta. Dar, tinand cont de o carantina, angajatii care nu sunt obisnuiti sa lucreze singuri acasa sunt deosebit de vulnerabili. Pentru a preveni acest lucru, este necesara o reconfigurare a filtrelor anti-spam ale email-urilor angajatilor precum si instruirea lor de a nu deschide email-uri suspecte sau sa nu descarce atasamente din surse dubioase.

In sfarsit, sunt doar cateva recomandari esentiale, care speram sa va ajute pentru o buna desfasurare a activitatii companiei, folosind lucrul de la distanta. Intr-o si, aceasta etapa dificila se va incheia si vei fi bucuros, in calitate de antreprenor ca ai depasit cu succes aceasta perioada si ca, compania nu a avut de suferit pierderi masive.