Poti avea orice afacere in 2020, oricat ar fi ea de succes, fara o prezenta online nu mai este fezabila. De asemenea, intalnim tot mai multe scoli romanesti care sunt acum obligate, in contexul pandemiei de coronavirus, sa aiba cel putin un nume de domeniu pentru a putea face cursuri in cadrul asa-numitei „Scoala online” si o adresa de email reprezentativa cu numele scolii.
Acum, mai mult ca niciodata, consumatorii apeleaza la internet pentru orice – de la cercetarea si obtinerea unor informatii despre un anumit produs, orar de functionare si locatie pentru un anumit tip de business, cursuri online, pana la achizitia efectiva a unui produs online.
Asadar, avand chiar si un simplu site de prezentare dar bine definitit si structurat, acesta poate deschide noi piete, aduce un nou tip de consumatori pe care nu ii intalnesti in offline si care pot duce la cresterea profitului.
Software-urile de creare a unui website au evoluat foarte mult in ultimii ani, bazandu-se in mod special pe usurinta utilizatorului de a-si crea propriul website. Astfel, nu este necesar sa cunosti codul HTML sau orice alt tip de cod de programare pentru a crea un site simplu, atractiv si profesional.
Totusi, indiferent de tipul de platforma aleasa pentru constructia unui site, exista niste reguli si sfaturi de baza pe care o sa vi le oferim mai jos, astfel incat compania va fi cat mai usor de gasit in mediul online si va arata intr-o maniera suficient de profesionala.
Iata ghidul nostru, pas cu pas, pentru crearea unui site web pentru orice afacere de succes:
Stabileste principalul scop al viitorului site
In general, un website simplu poate deservi ca o carte de vizita, este o pagina in mediul online care ofera informatii generale despre companie sau poate fi direct o platforma de comert electronic. Indiferent daca urmeaza sa creezi un site simplu de prezentare sau un magazin online complex, cel mai important lucru este sa afisezi pe pagina principala, in termeni cat mai simpli, activitatea principala a companiei. In acest fel, clientii nu sunt nevoiti sa caute pe toate paginile cu ce se ocupa afacerea ta sau din ce domeniu de activitate este.
Atunci cand stabilesti scopul site-ului, trebuie, in primul rand, sa te gandesti la experienta utilizatorului si la modul in care va naviga pe site; oricare ar fi obiectivul general al site-ului, utilizatorii trebuie sa il parcurga cu usurinta, astfel incat obiectivul in sine sa fie consolidat pe masura ce utilizatorii incep sa navigheze pe site.
Daca nu intentionezi sa accepti tranzactii bancare pe site, lucrurile se simplifica destul de mult, deoarece nu sunt necesare atat de multe configuratii.
Cauta si decide numele domeniului web
Numele domeniului este una dintre cele mai importante caracteristici ale unui website. Este o adresa URL pe care o vei impartasi cu clientii, o vei promova pe retelele de socializare, este brandul in mediul online. Asadar, acesta trebuie sa fie suficient de scurt, memorabil, intuitiv si descriptiv. Pentru a indeplini aceste criterii, incercati sa evitati abrevierile, cratimele, acronimele si numerele, pentru a evita confuzia clientilor.
De asemenea, trebuie sa decizi TLD-ul domeniului. Acesta este terminatia, de tipul: .ro, .com, .eu, .info etc. TLD-ul se alege in functie de piata caruia doresti sa te adresezi. De exemplu, daca ai un public tinta doar din Romania, este recomandat sa alegi extensia .ro; daca doresti sa iti extinzi afacerea la nivel international, te poti orienta spre .com sau alte extensii internationale disponibile. Nu orice domeniu ti-ar placea este disponibil.
Dupa alegerea numelui de domeniu, se poate verifica disponibilitatea si face achizitia, prin unul din registrarii de domenii web disponibili pe piata, cum este datahost.ro.
Alege furnizorul de gazduire web
Orice domeniu si orice site are nevoie de un serviciu de gazduire web. Aceasta reprezinta un server unde se stocheaza datele pentru ca publicul sa le poata accesa in orice moment dintr-un browser.
In functie de buget si de nivelul de performanta necesar, veti alege un pachet de gazduire web shared sau un server virtual. Gazduirea dedicata printr-un server virtual sau server dedicat este mai costisitoare, astfel ca, pentru inceput, probabil poti opta pentru un pachet de gazduire web standard.
Atunci cand alegi un furnizor de web hosting, trebuie sa ai in vedere mai multe criterii de departajare, precum: disponibilitatea si timpul de raspuns mediu la o solicitare de asistenta tehnica, uptime-ul garantat, resursele si facilitatile oferite in cadrul pachetului care sa sporeasca viteza de incarcare a site-ului si sa atinga performante superioare.
In cazul in care vei crea un magazin online sau un blog, pe masura activitatea online va creste, va fi nevoie de un upgrade din punctul de vedere al resurselor contului pe server.
Crearea site-ului
Un site bun este mai mult decat o simpla pagina web statica. Cel mai probabil vei dori sa creezi mai multe pagini web care sa evidentieze aspecte diferite ale afacerii, cum ar fi un catalog detaliat cu produsele sau serviciile oferite, precum si o sectiune de blog sau noutati.
Bineinteles, orice website trebuie sa aiba o pagina de contact si o pagina despre istoricul companiei. Asigurati-va ca introduceti cat mai multe informatii valide de contact, precum email, adresa fizica, numar de telefon. Este o idee buna sa introduci si informatii despre echipa fondatoare, daca este cazul.
Mai este nevoie de un logo care sa reprezinte identitatea brandului si care va fi utilizat peste tot, inclusiv pe social media si pe cartile de vizita – peste tot acolo unde se impune prezenta online si offline. De regula, logo-ul se creeaza de un grafic designer web sau exista diverse site-uri de nisa ce ofera posibilitatea de creare gratuita a unui logo.
Se pot opta pentru diverse metode de creare a unui website, folosind atat platforme de creare site-uri precum Wix, Shopify sau se poate utiliza platforma WordPress (disponibila direct din panoul de gazduire cPanel) – de altfel, recomandata de datahost.ro pentru crearea website-urilor simple si complexe.
Atunci cand creezi website-ul, ia in considerare urmatoarele sfaturi utile care sa ajute la o vizibilitate cat mai mare si care sa imbunatateasca experienta utilizatorului:
- Alege o platforma responsive, adica sa poata fi accesat de pe orice dispozitiv, fie el mobil, desktop sau tableta, indiferent de rezolutie;
- Fii clar si ofera informatii concise despre afacerea ta;
- Vizitatorii trebuie sa inteleaga in cateva secunde structura site-ului si ce poate face pe el;
- Cateva pagini bine structurate sunt mai eficiente si au rezultate mai bune decat pagini multe si fara o structura clara;
- Fa apeluri strategice la actiune – de exemplu „Apeleaza-ne aici„, „Contacteaza-ne pentru mai multe detalii„, „Hai la o discutie cu noi„;
- Adauga recenzii ale clientilor in cazul in care situatia o impune;
- Automatizeaza tot ce este posibil in materie de imbunatatirea vitezei de incarcare a paginilor; de exemplu, pachetele de gazduire WordPress datahost ofera un boost de viteza de pana la 3 ori mai mare fata de site-urie clasice, prin implementarea solutie de LitesPeed cu LsCache;
- Evita fotografiile pompoase si realizate „la comanda” – oamenii prefera acum fotografiile la minut, chiar si cele imperfecte dar reale;
- Configureaza sistemul de plata online (daca este cazul);
- Instaleaza indispensabil un certificat SSL pentru link-uri cu HTTPS – pentru o conexiune sigura si pentru SEO;
- Testeaza site-ul inainte de a-l publica, asigura-te ca functioneaza de pe toate browserele moderne;
- Adauga butoane de Social Media si creeaza pagini de Facebook, Twiter, Instagram, LinkedIn;
- Ori de cate ori actualizezi website-ul sau creezi o noua postare pe blog, adauga-o si pe retelele de socializare;
- Construieste cuvinte cheie relevante in continutul site-ului inca din primele faze, pentru a ajuta la o consolidare puternica SEO;
- Inscrie site-ul in motorul de cautare Google pentru a fi indexat;
In functie de obiectivul afacerii, dupa punerea site-ului online, urmeaza mentinerea acestuia si promovarea. Promovarea poate fi pe termen scurt, care sa duca la indeplinirea unui anumit targhet de vanzari sau vizibilitate in mediul online, si pe termen lung, care sa consolideze brandul. Metodele de promovare online sunt multiple, printre ele se numara: bannerele pe site-uri de nisa foarte cunoscute, publicatii pe Social Media platite si gratuite, anunt platit in Google si SEO – creare de continut optimizat pentru motoarele de cautare.
In sfarsit, lansarea unui website este o investitie relativ low-cost, care insa te poate ajuta sa stabilesti in fata clientilor credibilitate, stabilitate, ajungand la o baza de clienti mai mare decat prin metodele de promovare traditionale de marketing. Un website este relativ simplu de intretinut, atata timp cat il verifici periodic, ii pastrezi actualizate softurile, abordezi rapid si solutionezi orice probblema tehnica.