Una dintre cele mai frecvente intrebari intalnite in randul antreprenorilor la inceput de drum este „Cat dureaza sa construiesti un website?” Este o intrebare destul de buna, care insa nu are un raspuns la fel de simplu.
Raspunsul clasic la aceasta intrebare este: depinde. De obicei, majoritatea site-urilor dureaza intre 4-12 saptamani.
Totusi, durata de constructie a site-ului variaza in functie de complexitatea acestuia. Daca este un site de prezentare simplu, cu 5-6 pagini, poate dura 1 saptamana. Daca insa aveti nevoie de functii complexe, magazin online, durata se poate intinde chiar pana la cateva luni.
Iata cativa pasi pe care trebuie sa ii urmezi pentru a realiza un website estetic si functional cat mai curant posibil.
Incepe sa cauti informatii
In primul rand, ai nevoie de minime cunostinte pentru a stii elementele necesare unui website. Ai nevoie de un domeniu web (denumirea site-ului), de un serviciu de gazduire web (spatiul alocat pe server unde se vor stoca fisierele website-ului) si de platforma web pe care iti vei construi site-ul. Cea mai populara platforma folosita pentru constructia site-urilor simple si complexe este WordPress.
Cine costruieste site-ul
Decide de la inceput cine iti va construi site-ul. Te ocupi singur, poti aloca timpul necesar, sau vei apela la o agentie de web design?
Stabileste planul site-ului
A incepe sa construiesti un website fara un plan este ca si cum ai face un tort fara sa ai o reteta, sa sa construiesti o casa fara un plan arhitectural. Gandeste-te la ce iti doresti sa apara pe website, la structura paginilor, a categoriilor si, in final, a continutului publicat.
Raspunde-ti la urmatoarele intrebari pentru a bifa toate raspunsurile:
- Cum doresti sa se numeasca site-ul? Inregistreaza imediat domeniul dorit, pentru ca maine s-ar putea sa nu mai fie liber. Exemplu: datahost.ro
- Iti doresti un slogan pentru website? Daca da, incepe sa il definesti.
- Cum doresti sa arate logo-ul/sigla website-ului?
- Ce imagini doresti sa folosesti pentru website? Din online sau imagini personalizate? In cazul in care ai nevoie de poze din locatie sau pentru anumite produse, trebuie sa rezolvi si aceasta parte. Sa fie imagini profesionale, adaptate pentru web.
- Ce culori doresti sa folosesti pentru website?
- Unde iti doresti sa apara meniul de navigare? Sus, in stanga, in dreapta, pe mjloc?
- Ce modalitati de contact vei folosi in relatia cu utilizatorii? Telefon, email, live chat, whatup?
- Vei dori si pagini Social Media? Facebook, Instagram etc?
- Site-ul va include si sectiunea de blog?
- Cunosti elemente de baza SEO si modul in care se indezeaza paginile in motoarele de cautare?
- Ce doresti sa afisezi pe fiecare pagina a website-ului?
Aloca timp pentru a gasi raspunsul la fiecare intrebare, va fi foarte util atunci cand vei intra efectiv in lucrul website-ului, sau vei avea deja raspunsurile necesare cand vei fi intrebat de web designer.
Efectueaza analiza de piata
Incepe sa cauti oferte pentru inregistrarea domeniului web si a serviciului de gazduire. Dupa ce ai gasit un furnizor stabil si de incredere, incepe sa cauti modalitatea prin care vei face constructia site-ului, respectiv o agentie de web design daca este cazul.
Dupa acest lucru, incepe sa cauti informatii despre concurenta si publicul tinta dorit. Daca ai aceasta informatie, iti va fi mult mai simplu sa creezi un website care sa atraga privirile si sa te diferentieze de concurenta.
Analiza de piata este, de obicei, un proces destul de indelungat si adesea anevoios, insa este o parte deosebit de importanta. Iata cateva elemente de baza de luat in considerare:
- Care sunt datele demografice ale publicului tinta?
- Ce ii place si ce nu ii place publicului tinta?
- Ce tip de continut prefera potentialii clienti? Imagini, text, video-uri, podcasturi?
- Ai deja o baza de date si un public format?
- Cine este concurenta si cu ce se deosebeste?
- Ce poti face in plus fata de concurenta?
- Ce probleme poti rezolva pe care concurenta nu le poate?
Structura website-ului
Nu trebuie sa fii arhitect sau artist ca sa stii ce iti doresti tehnic si vizual. Daca insa decizi sa lucrezi cu WordPress, lucrurile se simplifica, pentru ca ai posibilitatea de a alege din mii de teme predefinite, care sa se incadreze in tiparul si structura stabilita.
Alege pachetul de hosting potrivit
In functie de complexitatea site-ului, va trebui sa alegi un pachet de gazduire potrivit. Aici gasesti cateva criterii despre cum sa alegi planul potrivit de web hosting si cum sa alegi intelept numele de domeniu web. In orice caz, pe masura ce traficul va creste, asigura-te ca ai posibilitatea sa treci oricand la un plan de hosting cu resurse superioare.
Examineaza site-ul finalizat
Inainte de a publica website-ul creat, incepe examinarea lui in cele mai mici detalii, ca si cum ai fi utilizatorul.
- Asigura-te ca toate link-urile functioneaza;
- Analizeaza schema culorilor, contrastelor si intreg designul per ansamblu;
- Analizeaza logo-ul in raport cu structura si cromatica site-ului;
- Adauga un favicon (logo-ul mic ce apare in browser);
- Urmareste daca imaginile se incarca corect si rapid;
- Verifica daca site-ul este responsive de pe orice dispozitiv: laptop, tableta, telefon etc;
- Asigura-te ca blogul este functional, daca este cazul;
- Asigura-te ca ai informatiile de contact corecte;
- Asigura-te ca functioneaza formularele de contact;
- Testeaza toate plugin-urile si butonoanele de Social Media;
- Si orice alte teste necesare!
Practic, este important sa verifici amanuntit fiecare aspect al website-ului. Roaga si alti prieteni sau colegi sa ii verifice functionalitatea inainte de a-l publica. Mult succes!